Vuoden 2022 Tampereen Tulevaisuusteko on tunnustus Air Balticille

9.1.2023

Tampereen Tulevaisuusteko 2022 – tunnustus on myönnetty lentoyhtiö Air Balticille. Asiasta päätti 29.12.2022 Tampereen Tulevaisuuskokoomus ry.

Business Tampere ja Visit Tampere ovat pitkään tehneet työtä Tampereen lentoyhteyksien kehittämiseksi. Vallankin korona-aika on ollut hyvin haastava lentoyhteyksien ylläpitämiselle.

Air Baltic on kuitenkin uskonut, että Tampere on tärkeä lentoliikenteen asema. Yhtiöllä on päivittäinen yhteys oman lentoliikenteensä solmukohtaan, Riikaan.  Air Baltic avasi 2.5.2022 Tampere-Pirkkalan lentokentällä oman kotikenttänsä, hubin. Näin avattiin useita Euroopan lentokohteista suoraan Tampereelta.

Tampere on Suomen talouselämän toinen keskus. Talouselämälle nopeat suorat lentoyhteydet ovat tärkeitä viennin edistämiseksi. Tampere on pitkään työskennellyt yhteyksien saamiseksi useaan eurooppalaiseen kohteeseen. Juuri yhteydet lentoliikenteen solmukohtiin ovat avainasemassa.

Kun Tampereesta tuli Air Balticin kotikenttä, samalla avautui seitsemän uutta lentoyhteyttä Keski-Eurooppaan. Erityisen tärkeitä ovat yhteydet lentoliikenteen vaihtokentille Kööpenhaminaan, Muncheniin ja Amsterdamiin. Air Balticilla on jatkoyhteyksien kannalta tärkeä code-share -sopimus KLM:n ja Lufthansa:n kanssa. (code-share = yhteistyömuoto, jossa eri lentoyhtiöt markkinoivat samaa lentoa kunkin lentoyhtiön omalla numerolla)

Lentoliikenne auttaa matkailua. Tampereen matkailutarjontaa on kehitetty määrätietoisesti. Matkailua tukevat suositut urheilutapahtumat kuten jääkiekon MM-kisat sekä kulttuuritapahtumat. Nokia-areenasta on tullut Suomen tärkein tapahtumakeskus.

Suorat lentoyhteydet vahvistavat Tampereen seudun palvelutarjontaa ja siten myös kilpailukykyä suhteessa pääkaupunkiseutuun ja muihin alueisiin.

Teksti.  Mikko Närhi 0407053183

Lisätietoja: