TULEVAISUUSTEKO: Tampere vauhdilla kuvataidekaupungiksi

3.1.2022

Tamperelainen kunniamaininta: Tulevaisuusteko 2021

Tampere vauhdilla kuvataidekaupungiksi

Tampereen kaupungille, erityisesti sen kuvataidemuseoille, on myönnetty Tulevaisuusteko 2021 - kunniamaininta. Perusteena on työ kaupungin kehittämisessä kuvataiteen merkittäväksi kaupungiksi. Vuosittaisesta tulevaisuusteosta päättää Tampereen tulevaisuuskokoomus ry.

Tampereen kaupunginvaltuusto on hyväksynyt hankkeen, joka mahdollistaa Tampereen taidemuseon peruskorjauksen ja laajennusosan rakentamisen Pyynikintorin laidalle.

Kuluneen vuoden aikana kaupunki on myös päättänyt yhdessä Työeläkeyhtiö Varman ja Sara Hildénin säätiön kanssa rakentaa uudisrakennuksen Sara Hildénin taidemuseolle Finlaysonin alueelle.

Molempien museoiden on tarkoitus valmistua vuoteen 2026 mennessä.

Kuvataide on ollut myös tärkeä osa kaupungin hakiessa Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuodeksi 2026.

Lisäksi kuva- ja veistostaide on hienosti esillä kuluneen vuoden aikana ratikassa ja ratikan pysäkeissä. Erinomainen idea on yhden ratikkavaunun työstäminen taideratikaksi. Kaupungissa on kuvataide-painotteisia oppilaitoksia ja nuorille tarkoitettu, arvostettu Sara Hildén akatemia.

Myös Muumimuseo on tuonut kuvataidetta hyvin esille.

Kunniamaininta osoitetaan kuvataiteen museoiden johtajille: modernin taiteen ja nykytaiteen Sara Hildénin taidemuseon Päivi Loimaalalle ja taidehistoriallisia teemoja sekä nykytaiteen ilmiöitä, kuten vuoden nuoren taiteilijan valinnasta vastaavan Tampereen taidemuseon Taina Myllyharjulle. He ovat toiminnallaan pitäneet näyttelytoiminnan vilkkaana ja korkeatasoisena, sekä pitäneet esille museoiden tilatarpeita ja kahittämismahdollisuuksia.

Aikaisemmin vuoden 2020 tulevaisuusteoksi nimettiin Tampereen seudun lähijunahanke ja sen puolesta aidosti työtä tehneet puolueet. Vuonna2019 nimityksen sai kaupungin pääkirjasto Metso.

teksti: Mikko Närhi
lisätietoja: Tampereen Tulevaisuuskokoomuksen puhenjohtaja Kimmo Sasi p. 0505113148