TULEVAISUUSTEKO: Kokoomus, vihreät ja perussuomalaiset lähijunaliikenteen puolella

1.9.2021

Valtion ja Tampereen seudun välisessä MAL-sopimuksessa vuosille 2020-2023 tavoitteena on lähijunaverkon rakentaminen Tampereen seudulle.

Kasvua ja maankäyttöä kehitetään lähijunaan tukeutuvaksi. Valtio pyrkii siihen, että lähijunaliikenteestä muodostuu pysyvä osa alueen liikennöintiä. Lähijunan infratoimia toteutetaan valtion ja kunnan kesken 50-50% - kustannusjaolla.

On helppoa kannattaa lähijunaliikennettä puheina mutta on eri asia esittää sitä toteuttamiskelpoisessa muodossa. Pitäähän sen olla taloudellisesti mahdollinen.

Toteuttamiskelpoisessa mallissa perustetaan junakalustoyhtiö Tampereen seudun lähiliikennettä varten. VR:llä on kalustoa, joita se suunnittelee romuttavansa, ne voisi tarjota ostettavaksi niiden romutushintaa vastaavasta arvosta. Liikenteen kustannukset sekä kuluttajalle että liikenteen tilaajalle saadaan edulliseksi vain itse junaliikenne kilpailuttamalla kuten ratikankin osalta on tehty.

Tampereen Tulevaisuuskokoomus - yhdistys päätti joulukuussa 2020 nimetä vuoden tulevaisuusteoksi Tampereen seudun lähijunaliikenteen.

Kunnianosoituksen saajiksi nimettiin ne tamperelaiset puolueet, jotka ottavat 2021 kuntavaaliohjelmaansa lähijunan toteuttamisen, ei pelkästään kannattaneet lähijunaliikennettä.

Asia tutkittiin vaaliohjelmista ja vain Kokoomus, vihreät ja perussuomalaiset esittävät lähijunahankkeen toteuttamista sitten, että operaattori kilpailutetaan ja mahdollistetaan kalustoyhtiön perustaminen, joka vuokraisi kaluston.

Vuoden 2020 Tulevaisuusteon kunniamaininnan saavat tamperelaista puolueista ja niiden valtuustoryhmistä kokoomus, vihreät ja perussuomalaiset.

teksti: Mikko Närhi
lisätietoja: Tampereen Tulevaisuuskokoomuksen puhenjohtaja Kimmo Sasi p.