Tervetuloa Tampereelle ukrainalaiset - olisiko englanti jo tarpeellinen palvelukieli

14.3.2022

Tampereen kaupunki on toiminut pormestari Anna-Kaisa Ikosen johdolla esimerkillisesti ryhtyessään avustustoimiin Venäjän hyökkäyksen seurauksena syntyneeseen Ukrainan humanitääriseen kriisiin.

Kaupunginhallitus päätti 100 000 euron tuesta ja pormestari lisäsi siihen omassa päätösvallassaan olevista varoista 50 000 euroa.

Tavara-avustukset lähtivät heti seuraavana päivänä Ukrainaan.

Pormestari Ikonen on myös kertonut Tampereen ottavan vastaan ukrainalaisia pakolaisia. Myös jo nykyisin Tampereella asuvien 120 henkilön ja yliopistossa opiskeleville järjestetään kriisiapua.

Tampereen Tulevaisuuskokoomus yhtyy pormestarin vetoomukseen, että tavallisiin tamperelaisiin venäläistaustaisiin ihmisiin pitää suhtautua normaalisti, he ovat varmasti yhtä kauhuissaan tapahtumista kuin me suomalaiset. Kun ukrainalaiset pääsevät Tampereelle, heistäkin valtaosa puhuu venäjää, olematta silti venäläisiä.

On myös tärkeää, että ukrainalaisten kohdalla ryhdytään kotouttamistoimiin, koska he saattavat olla kaupungissamme pitkään elleivät jopa muuta tänne kokonaan. Heidät tulee ottaa vastaan ”tervetuloa Suomeen” -asenteella ymmärtäen heidän suruaan.

Tampereella on ennestään paljon monien kielien taitajia, joiden osaamista kannattaa kotouttamisessa hyödyntää.

Tampereesta on tulossa aina kansainvälisempi kaupunki, yritykset ja oppilaitokset kansainvälistyvät, kouluissa opitaan ja opetetaan monilla kielillä, meillä myös opiskelee eri maiden nuoria, Tampere vastaanottaa kiintiöpakolaisia ja  kouluttaa palveluihimme kansainvälisiä tekijöitä kuten esimerkiksi filippiiniläisten hoitajakoulutettavien kohdalla on tapahtumassa.

Tiedot ja taidot kehittyvät kaupungeissa, meidän on tärkeää olla mukana kansainvälisesti kehittyvien kaupunkien eurooppalaisessa ketjussa. Edut ovat yhteisiä. Näitä asioita vasten olisi luonnollista, jos Tampereen kaupunki ottaisi yhdeksi asiointikielekseen englannin.

Lisätietoja:

Kimmo Sasi, yhdistyksen puheenjohtaja, 0505113148