Teiskon saavutettavuutta vihdoin parannettava
8.6.2021
Teiskon kunta ja Tampereen kaupunki sopivat 1969 kuntaliitoksen ehdoista. Kuntaliitos toteutui 1972.
Yleisenä toteamuksena sopimuksessa mainittiin, että kunnallisten palvelusten tasoa (Teiskon) kunnan alueella asuvien kohdalla ei liitoksen tapahduttua lasketa, vaan sitä kehitetään samassa suhteessa kuin muillakin vastaavanlaatuisilla kaupungin alueilla.
Tampereen Seudun joukkoliikennettä on kehitetty viime vuosina vinhaa vauhtia. Seitsemän liikennöitsijää huolehtii Tampereen seudun joukkoliikenteestä. Kahdeksantena VR vastaa ratikkaliikenteensä.
Mielestämme Tampereen kaupungin alueella pitää olla vain yksi vyöhyke. Myös Teisko on Tampereen kaupunginosa.
Teisko on houkutteleva kaupunginosa mm Tampereelle muuttavien ihmisten asuinpaikaksi.. Teiskossa on paljon kaavoitettavaa rakennusmaata ja luontoa ympärillä. Teiskossa on tilaa tehdä yksilöllisiä ratkaisuja, ryhmärakentamista, osuuskuntamuotoista rakentamista, yhteisviljelyksiä. On mahdollista yhdistää myös asuminen ja yrittäminen. Kaupungin pitovoimaa ajatellen Teisko on nyt alueena avain asemassa.
Matka Teiskoon lyhenee huomattavasti, jos ja kun rakennetaan Kiikkistensalmen silta. Sillasta on tehty yli 30 vuotta suunnitelmia ja linjauksia. Vuonna 2016 tehdyn liikennetaloudellisen selvityksen mukaan edullisin siltaratkaisu olisi Kaupista Hirviniemeen.
Nyt, kun ratikka on tehty ja monet muut suurhankkeet toteutettu, on aika lunastaa teiskolaisille vuonna 1969 annettu lupaus ja kehittää Teiskon aluetta samassa suhteessa kuin Tampereen muitakin kaupunginosia.
Jussi Kuortti, yrittäjä
varavaltuutettu, Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitoksen puheenjohtaja
kuntavaaliehdokas (kok)
Sointu Lanki, yrittäjä
Tampereen kaupungin auto- j a konekeskuksen johtokunnan puheenjohtaja 2007-2008 Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitoksen jäsen 2009-2012
kuntavaaliehdokas (kok)