Ovatko asiat nyt paremmin kuin neljä vuotta sitten?

1.3.2023

Jokaisen eduskuntakauden päättyessä valitsijan pitää tehdä yksi kysymys: ovatko asiat nyt paremmin kuin neljä vuotta sitten? Tämä kysymys pitää tehdä jokaisella tärkeällä osa-alueella.

Onko toimeentuloni parantunut? Viime vuonna inflaatio oli lähes 10%. Palkansaajien reaalipalkat putosivat 5% aina vuoden 2010 tasolle. Näin huikeita palkan alennuksia ei ole koettu vuosikymmeniin. Pohjainflaatio, jossa energian hinta ei näy, on myös noussut yli 5%. Tärkeimmän tavararyhmän ruuan hinta on noussut 15%. Olemme köyhtyneet.

Onko työpaikkani turvassa? Työllisyystilanne on säilynyt hyvänä. Tänä vuonna olemme lievässä lamassa, jolloin työllisyys heikkenee.

Onko yhteistä talouttamme, valtion taloutta, hoidettu vastuullisesti? Valtion velka on noussut 40% neljässä vuodessa 140 mrd euroon. Korkomenot kasvavat nopeasti. Jotta menot saataisiin tasapainoon, pitäisi menoja leikata ja tuloja kasvattaa 13 mrd euroa vuodessa. Se on yli 15% budjetin menoista. Meidän lapsillemme siirtyy raskas lasku.

Olivatko kaikki menot välttämättömiä erikoisolosuhteiden vuoksi?Ensimmäisen pandemian yritystukikierroksen hankehumpan rahat menivät hukkaan. Kunnille jaettiin ylimitoitetusti rahaa. Tarpeettomia sulkemisia tehtiin. Hallituksen koko kauden toimintaa on ohjannut iskulause ”Rahaa on”. Perusteltujakin lisämenoja on ollut kuten sotilaallinen apu Ukrainaan.

Nouseeko koulutuksen laatu? Suomen Pisa-tulokset ovat laskeneet jyrkästi. Olemme pudonneet huipulta Etelä-Amerikan valtioiden tasolle. Opettaminen on ongelmissa ja kunnianhimoa puuttuu. Suomalaisten hakeutuminen korkeakoulutukseen heikkenee.

Onko terveydenhuolto parantunut? Lääketieteellisen hoidon laatu on parantunut. Mutta terveydenhuollon järjestäminen on heikentynyt. Koskaan aiemmin potilaita keskussairaaloihin tuovien ambulanssien ei ole tarvinnut odottaa tuntikaupallapotilaan vastaanottoa. Sote-uudistus siirtää varoja hoidosta hallintoon.

Onko ilmasto puhdistunut? EU:n päästökauppa vähentää hiili-intensiivisiä investointeja mutta hiilidioksidia imevä hiilinielu on heikentynyt. Mitä tehokkaammin metsää kasvatetaan, sitä parempi hiilinielu metsä on. Vanha metsä ei ime hiilidioksidia.

Onko Suomen turvallisuus parantunut? Kyllä. Suomesta on tullut läntisten maiden puolustusjärjestön Naton jäsen. Kiitos tosin kuuluu Suomen kansalle, joka Venäjän hyökkäyksen jälkeen osoitti selvästi mielipiteensä Nato-jäsenyydestä.

Ja vielä. Kuinka menestyy suomalainen urheilu? Lukuunottamattajääkiekkoa, josta Kalervo Kummola (kok) vastaa? Tulokset puhuvat puolestaan. Ainoastaan yökerhotanssissa olemme saavuttaneet maailman laajuista some-menestystä.

Johtopäätös. Hallitus on vaihdettava.

Kimmo Sasi, Tampereen Tulevaisuuskokoomus PJ