Lähijunaliikennettä pormestariohjelmaan

24.6.2021

Lähijunaliikenne pormestariohjelmaan

Kirjoitimme tammikuussa Tampereen seudun lähijunaliikenteestä huolestuneena. Hankkesta on tehty lukuisia selvityksiä ilman tuloksia. Sipilän hallituksen ajatus maakuntahallinnon uudistamisessa oli
pilotoida uudenlaista, alueiden omista tarpeista lähtevää junaliikennettä. Siksi liikenneministriö rahoittaa nyt Nokia-Toijala lähijunakokeilua.

Rinteen hallituksen aloitettua liikenneministeri Sanna Marin laittoi nämä suunnitelmat romukoppaan syksyllä 2019.

Metropolialueen kehityksen edellytyksenä on lähijunaliikenne. VR:llä on nykyisin yksinoikeus henkilöjunaliikenteeseen HSL-alueen ulkopuolella. Periaatteessa EU-sääntely mahdollistaa, että muutkin rautatieyritykset voisivat hakea pääsyä rataverkolle. Käytännössä tämä on kuitenkin teoreettinen tilanne, koska VR:n asema on vahva eikä markkina houkuttele uusia toimijoita. Helsingin seudulla on saatu aikaan kustannustehokas lähijunaliikenne. Sen edellytyksenä ovat alueen oma junakalustoyhtiö ja alueen kuntien yhtiö, joka kilpailuttaa junaliikenteen operaattorit. Vain näin toimien on lähijunaliikenne myös Tampereen seudulla mahdollinen ja kilpailukykyinen.

Kävimme lävitse suurimpien puolueiden kuntavaaliohjelmat Tampereella. Vasemmistopuolueet suhtautuvat myönteisesti lähiraideliikenteeseen, mutta eivät tue vaadittavia toimia. SDP toteaa: ”lähijunaliikennettä lisättävä” ja vasemmistoliitto:” junayhteydet lähiseudulle takaavat palvelutason kaikille päivittäisessä liikkumisessa”.

Kokoomus, vihreät ja perussuomalaiset suhtautuvat myönteisesti konkreettisin toimin. Kokoomus toteaa: ”Pidemmällä tähtäimellä tulee Tampereen kaupunkiseudun ja jopa kokoPirkanmaan joukkoliikenteen selkärangan muodostua raideliikenteestä.” Vihreät esittävät: ” Lähijunista tehdään seudullisen joukkoliikenteen runko”. PS lausuu: ”Lähijunaprojekti toteutetaan yhdessä valtion ja alueen muiden kuntien sekä Väyläviraston kanssa maakunnallisena hankkeena.” Vihreiden ohjelmassa suhatudutaan myönteisesti myös kalustoyhtiöön. Kaikki kolme puoluetta suhtautuvat myönteisesti myös lisäseisakkeisiin. Mikään puolueista ei aseta mitään aikataulutavoitetta lähijunaliikenteen toteuttamiselle.

Tampere on aikoinaan suhtautunut nihkeästi lähijunaliikenteeseen pelätessään veronmaksajien muuttoa lähikuntiin. Tampereen seudun kasvu on kuitenkin niin nopeaa, että jos oikein toimitaan, aluetta ei voida
kehittää ilman lähijunaliikennettä. Toivomme, että seuraavaan pormestariohjelmaan kirjataan selvät askeleet lähijunaliikenteen toteuttamiseksi.

Kimmo Sasi, ex-liikenneministeri
Mikko Närhi, tietokirjailija