Tampereen Tulevaisuuskokoomus ehdottaa Kiovan Kauppahuoneen perustamista

29.6.2022

Mediatiedote 27.6.2022

Tampereen Tulevaisuuskokoomus ehdottaa Kiovan Kauppahuoneen perustamista

Tampereella halutaan kehittää kauppaa Ukrainan kanssa jo nyt, ja erityisesti kun maata ryhdytään sodan jäljiltä rakentamaan uudelleen. Maan kauppa Venäjän kanssa on hyökkäyksen jälkeen luonnollisesti loppunut. Ennen sotaa ja Krimin valtaamista vuonna 2012 Ukraina vei Venäjälle 25,6% eli 17,8 mrd USD koko ulkomaanviennistään ja toi 32,4 % eli 27,4 mrd USD tuonnistaan. (lähde wikipedia.org)

Tampereen tulevaisuuskokoomus -yhdistys esittää Kiovan Kauppahuoneen perustamista. Kauppahuone avustaisi Suomen ja Ukrainan vienti- ja tuontikauppaa harjoittavia tai siihen ryhtyviä yrityksiä. Tärkeää on myös opastaminen investoinneissa ja avustamisessa.

Tampereella toimi jonkin aikaa vuonna 1989 perustettu Kiovan kauppahuone, sen tausta oli erityisesti Tampereen ja Kiovan vuonna 1954 aloitettu ystävyskaupunkiyhteys. Kauppahuone purettiin pian kannattamattomana.

Itse sota ja Ukrainan suhteet Venäjään aiheuttavat melkoisen loven maan talouteen, jota paikkaamaan tarvitaan tervettä taloudenhoitoa ja osaavaa yritystoimintaa sekä ulkomaisia kumppaneita niin viennin kuin tuonnin osalta. Ukrainassa on monen alan osaamista ja tuotantoa, tunnettuja ovat perusmetallit ja niiden jalosteet sekä maanviljelystuotteet.

Ukrainan presidentti Zelenskyi on jo pyytänyt muun muassa Suomelta apua Ukrainan jälleenrakentamisessa, erityisesti koulutus- ja it-alalla on mainittu. Suomen osuus oli tuolloin viennin kohdalla 0,1% jonka rahallinen arvo oli ulkomaanviennin kokonaisarvosta oli 48 milj. USD, Suomesta Ukrainaan tuonnin arvo oli 485 milj. USD, joka oli 0,6% Ukrainan tuonnin kokonaisarvosta. (lähde wikipedia.org)

teksti: Mikko Närhi 0407053183

Lisätietoja: Kimmo Sasi 0505113148, Tampereen tulevaisuuskokoomuksen puheenjohtaja